Naantalin Satamassa on tehty isoja infraa ja asiakaskokemusta uudistavia projekteja viime vuosina. Yksi merkittävimmistä on maasähkön tarjoaminen Finnlinesin uusille aluksille. Naantalin Energia oli vahvasti mukana kokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Finnlinesin laivat voivat Naantalissa Sataman laiturissa hyödyntää suoraa maasähköä. Tällöin alusten ei tarvitse käyttää apukoneita sähköä tuottamaan, vaan ne voivat hyödyntää maissa tuotettua sähköä, mikä vähentää laivan ilmanpäästöjä satama-alueella.
– Kun aloimme suunnitella uusia Superstar-luokan laivoja, m/s Finnsiriusta ja m/s Finncanopusta, tavoitteena oli Zero Emission in Port -laivat. Maasähköyhteys on yksi merkittävä tekninen ratkaisu, jolla voimme vähentää alusten ilmanpäästöjä. Kun laivat saavat käyttämänsä sähkön satamasta, niiden ei tarvitse tuottaa sitä apukoneilla. Satamassa ollessa laivoista ei tule päästöjä ilmaan tai mereen, ja meluhaitta on mahdollisimman pieni, sanoo Finnlinesin Technical Superintendent Pasi Väänänen.
Maasähkön käyttö auttaa Finnlinesia täyttämään nykyiset ja tulevat ympäristömääräykset ja -standardit, mikä tekee siitä strategisesti järkevän investoinnin tulevaisuuden kannalta.
– Tämä on tärkeää erityisesti Itämerellä, missä sääntely on tiukkaa ja asiakkaat ympäristötietoisia. Maasähköprojekti toteutettiin yhdessä Naantalin Sataman sekä Naantalin Energian kanssa, ja se sujui moitteetta ja aikataulussa.
Ainutlaatuinen projekti
Maasähköprojektin suunnittelu alkoi vuonna 2020, ja se valmistui syksyllä 2023. Tämä oli ensimmäinen maasähköprojekti Naantalin Satamassa.
– Mahdollisuus käyttää maasähköä on iso etu Naantalille ja satamalle. Finnlinesin alukset viettävät satamassa 3–4 tuntia, joten päästöttömyydellä on iso merkitys, kertoo Naantalin Sataman tekninen päällikkö Juha Ketoniemi.
Tällä hetkellä maasähkö löytyy yhdeltä laituripaikalta, mutta järjestelmää voidaan hyödyntää myös laajemmin tarpeen mukaan.
Ketoniemi kiittelee Naantalin Energian merkittävää panosta ja asiantuntijuutta sataman projektissa.
– Naantalin Energian tekemät sähkön jakeluverkon vahvistukset mahdollistivat sen, että saimme riittävästi tehoa järjestelmään. Kyseessä on niin suuritehoinen lataus, että kaapeli- ja muuntajakokoja piti kasvattaa. Onneksi satama on otollisessa paikassa muutosten kannalta. Naantalin Energian verkostopäällikkö Jarno Ala-Kokko toi suunnitteluvaiheessa hyvin esiin yhtiön näkemykset ja osasi ohjeistaa projektissa.
Satamassa ollessa Superstar-alus kuluttaa sähköä noin 2,3–2,8 megawattia.
– Maasähköjärjestelmämme mahdollistama latausteho on todella iso, peräti 3,5 megawattia. Se on yli 300-kertainen verrattuna esimerkiksi tyypillisiin sähköautojen latausasemiin, joissa lataus tapahtuu 11 kilowatin teholla.
Koko satama-alue uudistui
Naantalin Satamassa tehtiin myös muita infraa ja asiakaskokemusta parantavia rakennus- ja kunnostustöitä. Laitureihin rakennettiin muun muassa alusten automaattinen kiinnitys- ja irrotusjärjestelmä. Uusi järjestelmä nopeuttaa laivan irrotusta ja kiinnitystä ja lisää turvallisuutta. Automaattisia järjestelmiä on vain muutamassa satamassa Suomessa.
– Kun laiva rantautuu, köysiä ei enää tarvita, vaan alipaine pitää laivan laiturissa. Kun satamassa aikaa kuluu vähemmän, alusta voidaan ajaa merellä hitaammin, mikä pienentää polttoaineen kulutusta, kertoo Juha Ketoniemi.
Satamassa tapahtuneet muutokset näkyvät myös matkustajille. Vuonna 1974 rakennettu satamaterminaali peruskorjattiin täydellisesti.
– Terminaalin uudistuksen myötä Finnlinesin uudet alukset pystyvät ottamaan myös ilman autoa kulkevia matkustajia. Viimeksi tämä on ollut mahdollista 1990-luvulla.
Finnlinesin uudet alukset pystyvät ottamaan huomattavasti enemmän rahtia. Projektin yhteydessä sataman alueen rekkakenttiä päivitettiinkin siten, että rahtikaistojen määrä saatiin maksimoitua. Satamaan saatiin myös lisää pysäköintitilaa henkilökunnalle.
Satamalla on omat ympäristötavoitteet ja velvoitteet, joiden tavoittamisessa infrauudistukset auttavat. Kaikki Naantalin Sataman käyttämä sähkö on Co2-vapaata sähköä.
Maasähkön hyödyt Naantalin Satamassa
- Vähemmän päästöjä: Maasähköjärjestelmät vähentävät merkittävästi laivojen aiheuttamia ilmansaasteita satamassa, koska dieselgeneraattoreiden käytön vähentyessä myös hiilidioksidi-, typpioksidi- ja rikkipäästöt vähenevät. Tämä parantaa ilmanlaatua satamissa ja niiden ympäristössä.
- Vähemmän melua: Laivan apukoneiden eli dieselgeneraattoreiden sammuttaminen satamassa vähentää myös melua, mikä parantaa satama-alueiden ja niiden lähistön asukkaiden elämänlaatua.
- Vähemmän polttoainetta: Polttoainekustannukset vähenevät, koska laiva ei tarvitse polttoainetta sähköntuotantoon satamassa.
- Vähemmän huoltokustannuksia: Laivan dieselgeneraattoreiden käytön väheneminen pienentää niiden kulumista ja huollon tarvetta.
- Lisää tehokkuutta: Maasähköjärjestelmät tarjoavat luotettavan ja vakaan sähköntarjonnan, mikä voi helpottaa esimerkiksi laivan toimintojen hallintaa satamassa. Tämä muun muassa nopeuttaa aluksen lastausta ja purkamista, kun kaikki sähköiset järjestelmät toimivat häiriöttä.