Naantalin Kirkkopuiston kupeessa sijaitseva As Oy Kapusiini siirtyi maalämpöön ja asennutti sähköautojen latauspisteitä. Investointeihin tarvittiin hyvää ennakointia ja viestintää myös Naantalin Energian suuntaan.
Kun Kapusiinissa aloitettiin latauspiste- ja maalämpöprojektin suunnittelu, vain yhdellä asukkaalla oli ladattava hybridiauto. Ensimmäiset 11 latauspistettä valmistuivat 2020, ja nykyään Kapusiinin kaikki vuokrattavat autopaikat sopivat sähköautoilijalle. Muutoksen myötä useat taloyhtiön asukkaat ovat hankkineet täyssähköauton.
Valtiolta saadun tuen avulla Kapusiini päätti toteuttaa lämmitys- ja latausjärjestelmän muutokset samalla kertaa. Työtä luotsasi rakennuttajakonsultti ja taloteknisiin asioihin erikoistunut projektipäällikkö Lauri Tuuna, joka on nykyään myös taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja.
Ennakointi kannattaa
Tuuna on uransa aikana tehnyt suunnittelua, rakennuttamista ja valvontaa lukuisille taloyhtiöille, joissa on toteutettu korjaus- ja saneeraustöitä. Hyvän suunnittelun merkitys korostuu kerta toisensa jälkeen.
– Hanketta suunnitellessa taloyhtiöiden kannattaisi hyvin varhaisessa vaiheessa pyytää asiantuntija kertomaan, mikä on järkevää. Ilman pitkäjänteistä ennakointia kiinteistöissä päädytään usein tekemään paikkakorjauksia, mikä voi käydä hyvin kalliiksi, Tuuna huomauttaa.
Kapusiinissakin jouduttiin maalämpö- ja latauspaikkaremontin yhteydessä asentamaan uusi sähköpääkeskus, vaikka vanha oli juuri uusittu putkiremontin yhteydessä ennen Tuunan puheenjohtajuutta.
Latauspaikkojen aiheuttama sähköntarpeen lisääntyminen korttelissa aiheutti myös sen, että sähköverkoista vastaava Naantalin Energia lisäsi alueelle kokonaan uuden muuntamon.
Naantalin Energian verkostopäällikkö Jarno Ala-Kokko arvioi, että autojen lataaminen tulee ylipäänsä kasvattamaan Naantalin keskustan alueen sähkönkulutusta. Vanhaan kaupunkiin joudutaan lähivuosina todennäköisesti rakentamaan vielä yksi uusi muuntamo lisää.
Myös Ala-Kokko on hyvän valmistautumisen puolestapuhuja.
– Taloyhtiöiden kannattaa olla meihin hyvissä ajoin yhteydessä tämänkaltaisten projektien kohdalla. Jos sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan, niin tämä voi kestää muutamankin kuukauden.
Arvonnousua remontoinnista
Kapusiinissa haluttiin siirtyä maalämpöön energiaomavaraisuuden turvaamiseksi. Valtion tarjoama energiaremontti- ja latausinfratuki kannustivat muutoksiin, mutta taloyhtiössä voidaan tulevaisuuteen varautumalla saada muillakin tavoin merkittäviä säästöjä.
– Taloyhtiöiden korjausbudjetista reilusti yli puolet on talotekniikan korjausta. Laitteistojen ylläpitoa ei voi ohittaa, ja kalliita investointeja pitää ehdottomasti muistaa huoltaa, Tuuna korostaa.
Tuuna kannustaa taloyhtiöitä pohtimaan konsultin kanssa huolella, mitkä työt täytyy ehdottomasti toteuttaa, millaisille muutoksille on tarve ja mikä olisi tärkeää kiinteistön kehittämisen kannalta.
– Sähköautojen latauspaikat, energiaomavaraisuus ja lämmön talteenottojärjestelmä nostavat kiinteistön arvoa eri tavalla kuin putkiremontti, jonka tekeminen on pakollista. Kesähelteiden yleistyessä myös asuntojen viilentämisen merkitys kasvaa.
Kaikkia muutoksia ei tarvitse toteuttaa kerralla, sillä muiden remonttien yhteydessä voidaan tehdä varauksia tuleville lisäyksille.
– Olen hallituksen jäsen myös Kapusiinin naapuriyhtiössä, jossa tehtiin vesijohto- ja sähköremontti. Sen yhteydessä liittymäkaapeleiden ja sähkökeskuksen kokoa kasvatettiin latauspaikkojen optioita ajatellen. Kun ensimmäinen hybridiauto sitten tuli, saatiin kaksi ensimmäistä latauspaikkaa toteutettua helposti, Tuuna kertoo.